!

Fyll i det här fältet.

Hämtar...

MENY

SÖK

Brf Fridshyddan 2

IP-telefoni

IP-telefoni 

I avtalet med Comhem ingår Telefoni Bas. Telefoneringen sker via bredbandet. Samtalsavgifter enligt Comhems gällande prislista tillkommer för varje enskilt hushåll.

Hur beställer jag?
Kontakta Com Hem, 0775-171720

Vad är IP-telefoni?
Frågor och svar om IP-telefoni

Här finns vanliga frågor och svar om IP-telefoni

Vad innebär IP-telefoni/bredbandstelefoni?
IP-telefoni innebär att samtalet delas upp i små datapaket som transporteras via ett datanät istället för via telenät. IP står för Internet Protocol och är det ”språk” som bland annat används på Internet. Att ringa från en dator till en annan är en form av IP-telefoni. Man kan använda sin vanliga telefon när man har IP-telefoni. Då används en dosa på väggen.

Vad är det för fördelar med IP-telefoni?
En fördel med IP-telefon är att konsumenten kan få lägre samtalspriser, både för nationell telefoni och för utlandssamtal. Prispressen på utlandssamtal via det traditionella telenätet har dock dämpat prisskillnaden något.

En annan fördel är möjligheten att säga upp sitt fasta telefonabonnemang och endast använda IP-telefoni. Månadsavgiften för anslutningen via IP-telefoni är normalt lägre än för en vanlig anslutning till det fasta nätet.

Vad är det för nackdelar med IP-telefoni?
IP-telefonin är beroende av strömförsörjning. Vid strömavbrott går det inte att ringa, om inga reservsystem kan ersätta den ordinarie strömförsörjningen. Traditionell telefoni påverkas inte av ett strömavbrott eftersom elförsörjningen sker via telenätet.

Ett annat problem rör nödsamtal. Vid ett samtal från det traditionellta fasta nätet kan SOS-operatörerna lokalisera var den som ringer finns. Vid IP-telefoni finns inte alltid den möjligheten. Om geografisk adress överförs beror på hur den fysiska anslutningen till bredbandsnätet görs. En del operatörer har så kallade dedicerade, fasta anslutningar, där kopplingen mellan fysisk person/adress och IP-adress lagras i en databas. Denna databas är tillgänglig för SOS Alarm, som på så sätt kan lokalisera den som ringer. Andra operatörer har inte valt denna lösning, och SOS Alarm kan då inte lokalisera uppringande part.

Utöver detta kan man idag inte, som i vanlig fast telefoni, göra förval, utan ringer alltid med IP-telefonioperatören.

Vad ska jag tänka på om jag vill ha IP-telefoni?
Först och främst måste du ha en bredbandsanslutning. De flesta operatörer erbjuder endast IP-telefoni till sina egna bredbandskunder, med det finns även fristående IP-telefonitjänster. Sedan är det viktigt att jämföra totalkostnaden för IP-telefonin med den för vanlig fast telefoni, speciellt om man ringer utlandssamtal där vissa operatörer har låga priser. Även abonnemangskostnaden för IP-telefoni ska förstås vägas in. Kan det fasta telefonabonnemanget sägas upp eller inte?

Ta också reda på om den IP-telefonioperatör erbjuder dig att ta med ditt gamla telefonnummer till ditt nya abonnemang. Alla operatörer erbjuder inte detta.

Ställ också frågor till operatören om hur de garanterar överföringskvaliteten i nätet. Enbart operatörer som använder prioritering av telefonitrafiken kan erbjuda så kallad "Quality of Service" för telefoni. Det innebär i praktiken att en användare med låg överföringshastighet, (typiskt på upplänken som är förbindelsen från datorn), kan få problem med att använda telefonen då han eller hon samtidigt surfar eller skickar mail.

Fungerar nummerpresentation, spärrfunktion, och plustjänster?
Kontrollera med leverantören att det du önskar ha finns. Comhem erbjuder de flesta plustjänster.

Länkar:
 Post- och Telestyrelsen

Webbansvarig

Logga in

Glömt lösenordet?

Cookies

Sitemap

Webbversion